Συγκλονιστικό! Βρέθηκε η Κιβωτός της Διαθήκης;

Ιερέας της Αιθιοπίας

Η Κιβωτός της Διαθήκης, αποτελεί το ιερότερο και πιο πολύτιμο αντικείμενο της Παλαιάς Διαθήκης.

Αμέσως μετά την απελευθέρωση του Ισραηλίτικου λαού από την δουλεία της Αιγύπτου, μια νέα εντολή δόθηκε από τον Θεό στον Μωυσή: η κατασκευή μιας ιεράς κιβωτού με σκοπό, την φύλαξη της πλάκας με τις Δέκα Εντολές. Οι οδηγίες για την κατασκευή της δόθηκαν από τον ίδιο τον Θεό. Χρησιμοποιήθηκε ξύλο ακακίας για να μην σαπίζει ενώ εσωτερικά και εξωτερικά επενδύθηκε με χρυσάφι. Στο κέντρο της Κιβωτού, δυο Χερουβείμ με τα πρόσωπα στραμμένα του ενός προς το άλλο κάλυπταν με τα φτερά τους το κέντρο της Κιβωτού, όπου ευρίσκονταν οι πλάκες. Από εκεί, το Πνεύμα του Θεού ως μια λαμπρή στήλη φωτός έδινε οδηγίες στον Μωυσή για τους Ισραηλίτες.

Η κιβωτός της Διαθήκης στον Ιορδάνη ποταμό
Η Κιβωτός της Διαθήκης διασχίζει τον Ιορδάνη ποταμό, έργο του ζωγράφου Benjamin West

Στα 40 χρόνια της περιπλάνησης των Ισραηλιτών στην έρημο, η Κιβωτός ήταν πάντα καλυμμένη με ένα γαλάζιο ύφασμα. Έμενε προσεκτικά κρυμμένη από τα μάτια όλων, ακόμη και των Λευιτών που την κρατούσαν. Η δε θαυματουργική της δύναμη αποδεικνύονταν σε κάθε ευκαιρία: φωτιά που εκπορευόταν από τα δύο Χερουβείμ κατέκαιε φίδια και σκορπιούς στο πέρασμα της, ενώ αγκαθωτοί βάτοι και άλλα εμπόδια ξηραίνονταν.

Η Κιβωτός της Διαθήκης ή “του Μαρτυρίου” όπως αλλιώς λέγεται, απολάμβανε την τιμή και το σεβασμό ολοκλήρου του Ισραηλίτικου λαού…

Θρύλοι και παραδόσεις

Η διαφύλαξη ενός τέτοιου θησαυρού αποτέλεσε εθνικό καθήκον για το λαό των Ισραηλιτών. Ο “Σοφός των σοφών” Σολομών έχτισε τον πρώτο ναό στα Ιεροσόλυμα με σκοπό την  διαφύλαξη του ιερού αυτού, κειμηλίου. Για πολλούς αιώνες η Κιβωτός αποτελούσε αντικείμενο λατρείας μέχρι που κάποτε, ξαφνικά χάθηκε. Ένα μυστηριώδη πέπλο καλύπτει από τότε την εξαφάνιση της Κιβωτού της Διαθήκης. Θρύλοι και παραδόσεις ανά μέσω των αιώνων επιβεβαιώνουν απλά την αλήθεια: η Κιβωτός ήταν η “Φωνή του Θεού”. Εξαφανίστηκε με τον πιο μυστηριώδη τρόπο…Όμως που βρίσκεται;

Σύμφωνα με τις γραφές ο Προφήτης Ιερεμίας έχοντας λάβει “πληροφορία” από τον Θεό, ανεχώρησε για το Όρος Νεβώ. Εκεί, σε μια σπηλιά έκρυψε την Κιβωτό του “Μαρτυρίου” μέχρι “ο Θεός να γίνη ίλεως και επαναφέρη από την αιχμαλωσίαν ελεύθερον τον λαόν του.” (Β’ Μακκ. 2,7) Σύμφωνα πάλι με την Αποκάλυψη, η Κιβωτός της Διαθήκης θα φανεί στον Ναό του Θεού στον Ουρανό (Απόκ. 11,19).

Ο Θόλος του Βράχου, Ιεροσόλυμα
Ο Θόλος του Βράχου φημίζεται πως “κρύβει” την Κιβωτό © Chris Flook/CC BY 3.0

Πάρα πολλές απόπειρες έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια για την ανεύρεση της. Ο Ron Wyatt, ερασιτέχνης αρχαιολόγος, ισχυρίστηκε πως βρήκε την Κιβωτό κάτω από τον Γολγοθά. Σύντομα όμως αποδείχτηκε ότι η παραπάνω ανεύρεση ήταν μια απάτη. Άλλοι ισχυρισμοί λένε πως η Κιβωτός βρίσκεται κάτω από τον Θόλο του Βράχου στο Ισραήλ. Παρ’ όλα αυτά η ανασκαφή εκεί είναι αδύνατη καθότι αποτελεί ιερό τόπο για το Ισλάμ.

Παναγία της Σιών, Αξούμ – Αιθιοπία

Σε αντίθεση με τις παραπάνω μαρτυρίες οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί της Αιθιοπίας, ισχυρίζονται πως η Κιβωτός βρίσκεται σε ένα μικρό παρεκκλήσι της πόλης Αξούμ, στα βόρειο τμήμα της χώρας. Εκεί φυλάσσεται εδώ και 3.000 χρόνια από μοναχούς, οι οποίοι αφού αναλάβουν την φύλαξη της Κιβωτού, απαγορεύεται να εξέλθουν από το χώρο του παρεκκλησίου ως τον θάνατο τους.

Η εκκλησία της Παναγίας της Σιών, Αξούμ - Αιθιοπία.
Η εκκλησία της Παναγίας της Σιών © A. Davey/CC BY 2.0

Για το πως έφτασε η Κιβωτός στην Αιθιοπία υπάρχουν διάφορες παραδόσεις. Η κυριότερη είναι αυτή που περιγράφει η Κέμπρα Νεγκάστ, ένα χρονικό της Βασιλικής διαδοχής της Αιθιοπίας. Σύμφωνα με αυτό, η βασίλισσα του Σαβά, Μακέδα, μετέβη στον Σολομώντα. Κατά την επιστροφή της έφερε στον κόσμο το παιδί του Σολομώντα, τον Μενελίκ (το όνομα Μενελίκ μεταφράζεται ως ο “γιος του Σοφού”).

Στην ηλικία των 20 ετών ο γιος του Σολομώντα επισκέφτηκε τον πατέρα του και επιστρέφοντας, συνοδευόταν από τους πρωτότοκους γιους μερικών Ισραηλιτών ευγενών.

Η σταύρωση του Χριστού - Λεπτομέρεια από την Παναγία της Σιών, Αξούμ © Adam Jones, flickr
Αγιογραφία από το εσωτερικό του ναού της Παναγίας της Σιών, © Adam Jones/CC BY 2.0

Αυτοί, άγνωστοι στον Μενελίκ, έκλεψαν την κιβωτό και την μετέφεραν στην Αιθιοπία. Κατά την διάρκεια της επιστροφής τους στην πατρίδα, ο Μενελίκ μαθαίνει πως μαζί τους βρίσκεται η Κιβωτός και ο Σολομώντας ανακαλύπτει την κλοπή της. Πριν ακόμη όμως ξεκινήσει η καταδίωξη του Μενελίκ και των κλεφτών, με θαυμαστό τρόπο μεταφέρονται στην Αιθιοπία

Η Κιβωτός της Διαθήκης -σύγχρονες έρευνες

Πολλές έρευνες έχουν γίνει από τότε σχετικά με τον θρύλο της Κιβωτού της Διαθήκης στην Αιθιοπία. Πρώτος ο Paul Raffaele, ρεπόρτερ του ερευνητικού κέντρου Smithsonian επισκέφτηκε την Αιθιοπία το 2007. Εκεί, είχε μια εκτενή και ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον θρησκευτικό ηγέτη της χώρας, Αμπούνα Παύλο (+2012). Ο ίδιος αναφέρει:

“Πριν αναχωρήσω για το Αξούμ, πήγα στα γραφεία της Αυτού Αγιότητος Αμπούνα Παύλου. Ως πατριάρχης της Αιθιοπικής Ορθόδοξου Εκκλησίας, με 40 εκατομμύρια πιστούς παγκοσμίως, ήθελα να ρωτήσω σχετικά με τους ισχυρισμούς της Αιθιοπίας ότι κατέχει την Κιβωτό της Διαθήκης. Ο Σεβασμιώτατος Παύλος κατέχει διδακτορικό δίπλωμα από το Πανεπιστήμιο του Πρίνστον και πριν εγκατασταθεί ως πατριάρχης, το 1992, υπήρξε εφημέριος μιας ενορίας στο Μανχάταν.

Κρατούσε μια χρυσή ράβδο και φορούσε ένα χρυσό εγκόλπιο με την Παναγία και το βρέφος Ιησού. Κάθισε σε μια καρέκλα που έμοιαζε με χρυσό θρόνο και έλαμπε ολόκληρος, από δύναμη και πατρική αγάπη.”

Αμπούνα Παύλος, Πατριάρχης Αιθιοπίας
Ο Πατριάρχης της Αιθιοπίας, Αμπούνα Παύλος.

“-Έίχαμε 1.000 χρόνια ιουδαϊσμού, ακολουθούμενα από 2.000 χρόνια Χριστιανισμού, για αυτό και η θρησκεία μας έχει τις ρίζες της στην Παλαιά Διαθήκη” μου είπε. “Ακολουθούμε τους ίδιους διαιτητικούς νόμους με τον Ιουδαϊσμό, όπως αυτοί καταγράφονται στο Λευιτικό,” εννοώντας ότι το ποίμνιο του τηρεί το Κοσέρ, ακόμη κι αν είναι Χριστιανοί. “Επίσης οι γονείς κάνουν περιτομή στα μωρά τους στα πλαίσια των θρησκευτικών τους καθηκόντων… Συχνά δίνουμε στα αγόρια μας ονόματα από την Παλαιά Διαθήκη και πολλοί χωρικοί στην ύπαιθρο εξακολουθούν να τιμούν το Σάββατο ως ιερό».

Η μαρτυρία του Αμπούνα Παύλου

-Οι παραπάνω παραδόσεις συνδέονται με τον ισχυρισμό της Αιθιοπικής Εκκλησίας, ότι φυλάσσει την κιβωτό, την οποία αποκαλείτε Tabota Seyen ή Κιβωτό της Σιών; “Δεν είναι κανένας ισχυρισμός· είναι η αλήθεια” απάντησε ο Αμπούνα Παύλος. “Η βασίλισσα Σαμπά επισκέφθηκε τον βασιλιά Σολομώντα στην Ιερουσαλήμ πριν από τρεις χιλιάδες χρόνια και ο γιος που έκανε μαζί του, ο Μενέλικ, επισκέφθηκε την Ιερουσαλήμ. Τότε ήρθε η Κιβωτός της Διαθήκης πίσω στο Αξούμ. Βρίσκεται στην Αιθιοπία από τότε…”

Ρώτησα αν η κιβωτός στην Αιθιοπία μοιάζει με εκείνη που περιγράφεται στη Βίβλο: σχεδόν τέσσερα πόδια σε μήκος, λίγο περισσότερο από δύο πόδια σε ύψος και φαρδιά· καλυπτόμενη από δύο φτερωτά Χερουβείμ που έβλεπαν το ένα το άλλο στο κέντρο της, σχηματίζοντας το “υποπόδιο” του θρόνου του Θεού. Ο Αμπούνα Παύλος ανασήκωσε τους ώμους. “Μπορείς να πιστέψεις ότι μπορεί να είμαι επικεφαλής της Αιθιοπικής Εκκλησίας αλλά, παρόλα αυτά, μου απαγορεύεται να τη δω;” είπε. “Ο φύλακας της Κιβωτού της Διαθήκης είναι το μοναδικό άτομο στη γη που έχει αυτή την απαράμιλλη τιμή.”

Η εκκλησία του Αξούμ στο εσωτερικό της
Το εσωτερικό της Παναγίας της Σιών, Αιθιοπία. © Martijn.Munneke/CC BY 2.0

Μου ανέφερε επίσης ότι η κιβωτός δεν βρισκόταν συνέχεια στο Αξούμ από την εποχή του Μενελίκ. Κάποτε ορισμένοι μοναχοί την έκρυψαν για περίπου 400 χρόνια, για να την κρατήσουν μακριά από τα χέρια των εισβολέων. Το μοναστήρι τους υπάρχει έως σήμερα είπε, σε ένα νησί στη λίμνη Τάνα. Ήταν περίπου 200 μίλια βορειοδυτικά, στο δρόμο για Αξούμ.

Οι έρευνες του Ιδρύματος BASE.

Νεώτερες έρευνες από το Ινστιτούτο Αρχαιολογικής Έρευνας και Εξερεύνησης του Βίβλου (BASE), κατέληξαν πάλι στην Αιθιοπία. Καινούργια στοιχεία αυτή τη φορά, αφορούσαν το πρόσωπο του Μωυσή. Στο εκτενές άρθρο του ο  αρχηγός των ερευνών Bob Cornuke, παρουσιάζει στοιχεία από το έργο “Ιουδαϊκή Αρχαιολογία” του Εβραίου λόγιου Ιώσηπου Φλάβιου (4ος αιώνας).

Σε αυτό αναφέρεται ένα περιστατικό όπου ο Μωυσής βρέθηκε να πολιορκεί την Αιθιοπική πόλη της Σαβά. Εκεί του δώσανε σε γάμο την κόρη του Βασιλιά, Θαρβή. Ο Μωυσής έλαβε Αιθιόπισσα σύζυγο και παράλληλα κέρδισε, την πόλη Σαβά για την Αίγυπτο…

Η πόλη του Αξούμ όπως είναι σήμερα.
Η πόλη του Αξούμ σήμερα © Chris Flook/CC BY 2.0

“Θα μπορούσε να πεις κανείς πως το παραπάνω γεγονός είναι φαντασία,” γράφει ο Bob Cornuke. “Όμως οι Γραφές αποδεικνύουν το αντίθετο. Σε ένα από τα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης, τους Αριθμούς αναγράφεται το εξής: ‘Εις Ασηρώθ ωμίλησεν η Μαριάμ και ο Ααρών απρεπώς κατά του Μωϋσέως ένεκα της Αιθιοπίσσης συζύγου του, την οποίαν αυτός είχε λάβει ως σύζυγον, διότι πράγματι είχε λάβει γυναίκα Αιθιόπισσαν.’ (Αριθμ. 12,1)

Και συνεχίζει: “Αν έλαβε χώρα ένας τέτοιος γάμος, τότε μια σειρά απογόνων του Μωυσή στην χώρα της Αιθιοπίας, θα αποτελούσε τον ιδανικό τόπο καταφυγής της Κιβωτού. Αυτό θα ήταν πιθανό αν αποκοπτόταν η πορεία της Κιβωτού κατά την επιστροφή της (ιδιαίτερα στα μέρη του Νείλου ποταμού) ή αν ήταν αδύνατο να επιστρέψει εξαιτίας της εισβολής των Βαβυλωνίων, στα Ιεροσόλυμα (587 π.Χ).”

Ο Φύλακας της Κιβωτού

Με τα νέα αυτά στοιχεία ο Bob Cornuke βρέθηκε στο Αξούμ, αποφασισμένος να λύσει τον γρίφο της Κιβωτού. Είχε βάλει σκοπό να μιλήσει με έναν από τους Φύλακες της Κιβωτού. Όπως και έγινε…

“Ήμουν σε θέση να μιλήσω” έγραφε, “μέσω διερμηνέα με τον Φύλακα της Κιβωτού. Μου είπε ότι κανένας άλλος εκτός από τον εαυτό του δεν μπορούσε να κοιτάξει την κιβωτό, ήταν ένα απολύτως άγιο αντικείμενο. Ο κόσμος μπορούσε να την μολύνει με το βλέμμα του και αν χρειαστεί, αυτός και οι χωρικοί θα προστατεύσουν την Κιβωτό ακόμη και με τη ζωή τους…”

Ιερέας στην εκκλησία Lalibella, Αιθιοπία
Ιερέας στην εκκλησία Lalibella, Αιθιοπία © Lucy Shaw/CC BY 4.0

Δεν είπε τίποτα περισσότερο και αποχώρησε.  Στη συνέχεια άνθρωποι του ναού, παρουσίασαν στον Bob δύο ασημένιες σάλπιγγες. Όπως γράφει ο ίδιος “…η ομοιότητα τους ήταν εκπληκτική με αυτές που απεικονίζονται στην αψίδα του Τίτου στη Ρώμη, με σκοπό την μνημόνευση της Ρωμαϊκής κατάκτηση και την καταστροφή του ναού της Ιερουσαλήμ, το 70 μ.Χ. Σάλπιγγες σαν αυτές αποτελούσαν σημαντικά σκεύη που χρησιμοποιούνταν στη λατρεία του Ναού…”

Στη συνέχεια περιγράφει την μαρτυρία ενός τοπικού κατοίκου, σχετικά με την Κιβωτό:

“Εντοπίσαμε και πήραμε συνέντευξη από δύο άτομα που ισχυρίστηκαν ότι είδαν την Κιβωτό στην Παναγία της Σιών,” έγραφε ο Cornuke. “Ο πρώτος ήταν ένας ιερέας 105 ετών ο οποίος κάποτε επιτέλεσε εφημέριος του ναού. Σε δύο περιπτώσεις, μας είπε, όταν πέθανε ο Φύλακας της Κιβωτού και ένας νέος Φύλακας εκπαιδευόταν στο λατρευτικό τυπικό βρήκε την ευκαιρία, να παρατηρήσει την Κιβωτό.”

Η κιβωτός της Διαθήκης

Ο ιερέας περιέγραψε την Κιβωτό ως “ένα χρυσό κουτί με δύο φτερωτά πλάσματα στην κορυφή. Είχε επίσης 24 αγγέλους μικρότερους σε μέγεθος που στόλιζαν περιμετρικά την Κιβωτό και δύο πράσινες πέτρες (που όμως δεν περιγράφονται στην Βίβλο) στις άκρες …”

“Είναι αυτή η Κιβωτός της Διαθήκης που περιγράφεται στη Βίβλο;” -αναρωτιέται ο ερευνητής. “Δεν μπορούμε να το πούμε με σιγουριά,” συνεχίζει. “Αυτό που όμως καταλάβαμε είναι ότι η εκκλησία της Παναγίας στο Αξούμ κατέχει, είτε ένα απίστευτο αντίγραφο της Κιβωτού της Διαθήκης ή την ίδια την Κιβωτό…”

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

error: